Alm. Fähre (f), Fr. Bac, İng. Ferryboat. Denizlerde, göllerde, büyük nehirlerde, tren ve motorlu taşıtların bir kıyıdan diğer bir kıyıya götürülmesi için özel olarak yapılan vapur. Tren taşımak için yapılanlara özel olarak ray döşenir, yükleme ve boşaltma yapılacak iskeleler de rayla döşeli olduğundan işlem kolayca yapılır. Araba vapurlarının ön ve arkası, iniş ve binişlerin kolayca yapılabileceği şekilde yapılmıştır. Vasıtalar hiç zorluk çekmeden rahatça vapurun içine girebilirler.
Araba vapurları bu günkü şekliyle ilk defa 1869 yılında Şirket-i Hayriye’nin yetkilileri tarafından düşünülmüş, planları çizilmiş ve İngiltere’ye sipariş verilmiştir.
İstanbul’a getirilen vapurlar, Kabataş-Üsküdar arasında çalışmaya konuldu. Daha sonra Sirkeciye’de araba vapuru iskelesi yapılarak 1870’de vapur sayısı üçe çıkarıldı. İstanbul’da Kabataş-Üsküdar, Sirkeci- Harem arasında yüz seneden fazla hizmet gören arabalı vapurlar, 1988 yılında kaldırıldı. Sirkeci-Harem hattı tekrar kondu. Tren için olanlar ise ilk şekli gibi devam etmektedir. Bugün, araba vapurları Çanakkale-Eceabat; Van-Tatvan; Kartal-Yalova; Darıca-Yalova arasında çalışırlar. Ayrıca daha modern ve büyük olanları İstanbul-İzmir, Mersin-Kıbrıs, İstanbul-İtalya arası seferler yaparlar.
Bugün uzak mesafelere gidip gelecek, fazla mikdarda vasıta taşıyacak şekilde gelişmiş vapurlar yapılmaktadır. Teknolojik sahadaki gelişmelere paralel olarak her geçen gün daha mükemmelinin inşası için çalışmalar devam etmektedir.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.