Barkod, değişik kalınlıklardan oluşan dikey çizgilere verilen addır. Market ve süpermarketlerde satılan ürünlerin hemen hepsinin üstünde yer alır. Alışveriş hesaplamalarında, malların sayım ve stok durumunu kontrol edilmesinde büyük kolaylıklar sağlar.
Barkodlar ürünlerin referans numaralarını içerir ve bu sayede kasadaki tarayıcı tarafından tanınır. Aslında ürün fiyatı ve ürün hakkında bilgi bilgisayarda saklıdır. Bu sistem sayesinde ürünlerin fiyatını tek tek yazmak yerine barkodlarını okutarak daha hızlı işlem yapılabilir. Aynı zamanda kasiyerin ürün fiyatlarını da hesaplamasına gerek kalmaz. Barkodların fiyat değil de sadece numara göstermelerinin nedeni ise herhangi bir fiyat değişikliğinde tek tek barkodları değiştirmek yerine sadece bilgisayardaki fiyat verilerini değiştirmektir. Bu da işletmeleri büyük bir masrafa girmekten ve zaman kaybından kurtarır.
En çok kullanılan barkod türleri EAN ve UPC'dir. Amerika ve Kanada'da UPC, Avrupa ve Türkiye'de EAN barkod sistemi yaygın olarak kullanılmaktadır. EAN barkod sistemine göre, barkoddaki ilk 3 rakam ülke kodunu, sonraki 4 rakam firma kodunu, sonraki 5 rakam ürün kodunu ve son rakam kontrol kodunu belirtir.
Barkod sistemi daha çok market ve süpermarketlerde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu sistem her ürüne fiş kesilmesine olanak sağlar ve bir işletmede satılan bütün ürünleri kayıt altına alır. Devlet tarafından da desteklenen barkod sistemi sayesinde vergi konusunda kolaylık sağlanmaktadır.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.