Yeni beyin araştırmaları, insanların beyinlerini geliştirebileceğini ve daha verimli kullanabileceğini ortaya koyuyor. Ağırlığı insan vücudunun % l'si kadar olan beyin, yaklaşık 1.4 kg. Beynimizde yaklaşık 120 milyar hücre bulunuyor. "Nöron" dediğimiz bu hücreler, beyni meydana getiriyor. Vücuda giren oksijenin % 25'ini ve glikozun çoğunu beyin tüketir. Kanarya beyninde hücreler arası bağlantı bir-iki iken insan beyninde iki bin-on bin arasındadır.(l) îki yarım küreden oluşan beyin, yegâne öğrenme aracıdır ve dünyanın en gelişmiş öğrenme aletidir. Beynimizdeki 120 milyar nörondan her biri, 10 bin sinir hücresiyle bağlantı kuruyor. Beyinde sinir hücreleri arasında 10 katrilyonluk sinir ağı örülüyor. Sadece kulağa binlerce sinir teli giriyor. Beyne giren ve çıkan sinir teli sayısı dört milyonu buluyor. Beynin içindeki sinir hücreleri arasındaki bağlantı, dış bağlantılardan milyon defa daha fazla. Her sinir hücresi saniyede 300 akımı iletiyor. Beyin her saniyede sinir tellerinden gelen 750 milyon uyarıyla ilgileniyor. Beyne giren uyarı 100 milyon ise çıkan 50 milyonu bulu- yor.(2) Her dakika beynimizde milyonlarca kimyasal reaksiyon meydana geliyor. Beyin bu kadar çok görevle nasıl başa çıkıyor? Yakın zamana kadar bunlar bilinmiyordu. Bugün de beyin birçok alanda gizemini koruyor. Protein, karbonhidrat ve su gibi ölü gıdalarla beslenen beyin hücrelerinin düşünmesi, hayal kurması, öğrenmesi, bilgiyi depolaması, bütünüyle mucizedir. Beyin, cömert Rabbimizin bize en büyük ihsanıdır. Beyinsiz insan vücudu, biyolojik bir varlıktan ibarettir. Beyin ve kalp sayesinde insan, Rabbine muhatap ve yeryüzünün halifesi olma liyakatini kazanıyor. Beyin, sinir hücreleri arasındaki bağlantılarla, dış dünyanın farkına varıyor, sinaptik bağlantılar sayesinde öğreniyor ve sinir hücreleriyle düşünüyor... Yeni beyin araştırmaları, bugüne kadar bilinenlerin aksine beynimizin çok daha fazla ve muazzam öğrenme kapasitesine sahip olduğunu ortaya koydu. Dâhilerin bile beyin kapasitelerini % 10-15 oranında kullandığı tahmin ediliyor. Ortalama insan, beyin kapasitesinin belki de% 1 'ini kullanıyor. O muazzam öğrenme hazinesi kullanılmıyor. Sinir hücreleri arasındaki bağlantılar ne kadar sık ise hücreler arasında bilgi 30-40 kat daha hızlı iletiliyor. Beyin ne kadar iyi çalıştırılırsa, sinir hücreleri arasındaki bağlantılar o kadar verimli kullanılıyor. Beyne gelen bilginin sinir hücreleri arasına işlenişi, bu bilgi üzerine çalışma ve düşünce üretme, beynin bütün alanlarının fonksiyonudur. SİNİR HÜCRESİ, SİNAPLAR, DEN-DRİTLER... California Üniversitesi öğretim görevlisi Prof. Robert Ornstein, beynin çeşitli bölümlerinin fonksiyonlarını araştırdı, beynin çalışma biçimini ve öğrenme kapasitesini aydınlattı. Elde edilen bulgular, insanı hayrete düşürecek nitelikte... Beynimiz, fonksiyonları itibarıyla dört bölümden meydana geliyor: Sağ beyin, sol beyin, üst beyin, alt beyin... Sağ ve sol beyin denince sağ ve sol üst beyni kastediyoruz. Şuur, entelektüel beyin, zekâ, mantık gibi veriler, üst beynin fonksiyonlarıdır. Alt beyin bilinç altını kontrol eder. Vücudumuzun günlük fonksiyonları ona bağlıdır. Vücut ısısının kontrolü, kimyasal dengeler, tansiyon, sindirim sistemi, duyguların kontrolü alt beyne aittir. Biz uyurken de alt beyin çalışır. Bazı deneyler göstermiştir ki üst beyin, alt beyni programlayabiliyor; zihin yeteneği, motivasyon ve iradeyi etkiliyor. Bu bakımdan insanın kendini olumlu kurgulaması, iyimser düşünmesi, bir şeyi gerçekleştireceğine inanması çok önemli. Sanıldığı gibi beynin her bölümünün kendine mahsus görevleri yok. Her beyin bölümünün yaptığı görevler var, ancak beynin bütün bölümleri birbiriyle bağlantılı. Başarılı ve zeki insanlar, beyinlerinin bütün bölümlerini daha verimli, daha koordineli ve birlikte kullanan insanlar. Prof. Ornstein, beynin çalışma biçimini belirlemek için öğrencilerinin beynindeki beyin dalgalarını ölçmek istedi. Beyin dalgalarını ölçen özel başlıklar kullanan Prof. Ornstein, öğrencilerden değişik beyin çalışmalarını tespit etti. Onlara matematik işlemleri yaptırdı, hikâyeler ve resmî mektuplar yazdırdı, renkli dosya düzenletti, eleştiriler yaptırdı, mantıklı düşünmelerini sağladı, hayal kurdurdu. Bu faaliyetler esnasında beynin iki yarım küresinden gelen dalgaları ölçtü.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.