Bir şey hakkında eleştirimizi yapmadan önce o konuyu teferruatlı bir şekilde araştırmalıyız. Bilgi sahibi olmadığımız her eleştiride mutlaka hata payı olacaktır. Herhangi bir olayla karşılaştığınızda ani kararlar vermeyin ve saüfredin. Çoğu zaman olayların arkasında birçok farklı sebep ve sonuçla karşı karşıya kalıyoruz. Duygularınızı kontrol etmezseniz, ani kararların zararları sizi kontrolden çıkaracaktır. Eleştiriler, sadece kişinin yaptığı hata ile sınırlı kalmalı. Bu hatayı kişinin kişiliğine mal ederek onu rencide etmek çok kötü bir davranıştır. Özellikle hatanın 'sen hep böylesin' şeklinde yorumlanması gibi. Eleştiri yapmadan önce 'özeleştiri' yapın. Kendisini hatasız kabul eden biri, herkeste hata görmeyi vazife sayar. Karşı tarafı mutlaka dinleyin. Gerçekleşen olayın faillerinin söyleyeceklerini dinlemek ve mantık çerçevesinden çıkmamak peşin hükümle hareket edilmesini engeller. Karşılaştığınız birbirine benzer olayların sebeplerinin farklı olabileceğini aklınızdan çıkarmayın. Eleştiri dozunu kaçırmayın ve kimseyi yargılarcasma, 'insanlık öğretircesine' eleştirmeyin. Soru tekniğini kullanın. Neden, nasıl sorularını sorarak eleştiri öncesi değerlendirmeyi şekillendirebilirsiniz. Birini eleştirirken sonraları beklemeyin. Zamanında hatırlatılan olumsuz davranışlar, yarma başkasının eleştirmesine gerek bıraktırmayacak ve önemli bir problem ortadan kalkacaktır. Konuşmak anlaşılmış olmak demek değildir. Eleştiri yaparken tarafsız davranmaya çalışın. Ben-sen yerine, hatayı düzeltme eksenli hareket edin. Siz eleştiri aldığınızda, bunun yersiz olmadığını düşünün ve faydalanmaya bakın. Bu olaydan rahatsızlık duymayın ve kendiniz için faydalanabileceğiniz bir hamle olarak görün. Durduk yerde önümüze çıkan her şeyi eleştirmekten kaçının. Bazı küçük şeyler vardır ki eleştiri yapmaya gerek bırakmadan halledilebilir. Gördüğünüz her şeyi eleştirirseniz normal bir bakış açınız olmaz. Artık eleştiri bir saplantı haline gelir ve bundan kurtuluş da kolaylıkla gerçekleşmez. Bize doğru gelen bir davranışın başka birine yanlış gelmesi çok doğaldır. Hayatınızda ve eleştiride herkesin sizin gibi düşünmek zorunda olmadığını unutmayın. Eleştiri yaparken eleştireceğimiz kişiyle baş başa kalmaya gayret gösterin. Zira başkalarının yanında eleştirilen birinin hatasınız düzeltme ihtimali zayıftır. Ayrıca sizi başkasının yanında eleştirecek biri olursa uygun bir yerde konuşmayı teklif edin. Eleştireceğimiz kişiye çocuk muamelesi yapmadan, rencide etmeden, medeni bir şekilde ELeştiri yapılmalı. Zaten böyle yapılmazsa, eleştiriyi yapan kendini eleştirmeden önce başkasına yöneldiğinden dolayı gereksiz bir davranışta bulunmuş olacaktır. İğneyi kendimize batırmadan, çuvaldızı tutmamalıyız. Eleştiri yapmak bir sanattır. Bu sanatı bilmiyorsanız öğrenin ve özel bir çalışma sarf edin. Sonuç odaklı hareket edin. Eleştirinin amacı, karşıdaki insanı iyiye yönlendirme ise sonucu olumlu yapmak adına eleştiriler yapılıp değerlendirilmeli. Karşınızdakinin anladığından emin değilseniz teknik terimler kullanmayınız. Zira 'ne kadar bilirseniz bilin, karşıdakinin anladığıdır anlattığınız.' İnsanlar giyimine göre karşılanır, bilgisine göre ağırlanır. Eleştiride en çok yapılan hata, 'geçmiş merkezli yargılama' dır. Diyelim ki, kişi geçmişte size soğuk bir şaka yapıp kalbinizi kırmıştır. Şimdi ise zamanında ödemesi gereken parayı ödeyememiştir. Bugünkü olay ile geçmişteki olay arasında bağlantı kurarak, eleştirdiğiniz şahsı yerden yere vurmanız buna bir örnektir. Eleştiride 'üç övgü, bir yergi kuralım' kullanın. Örneğin sabahları işe geç gelen bir personelinizi şu şeklide eleştirebilirsiniz; ^Çalışkanlığını, gayretini takdir ediyorum. Kurumumuz içerisinde çok özel bir yerin var. Bunu reddetmek haddimiz değil. Bununla birlikte, sabahları geç gelmen işlerimizin seninle alakalı bölümlerinin aksamasına sebep oluyor. İşindeki başarını, sabah mesailerinde de göstermeni diliyorum.' Buna benzer durumlarda eleştirdiğimiz kişinin güzel özellikleri başta anlatılır ve sonraya da eleştiri eklenir. Eleştirmenin kötüleme olmadığını unutmayın. Eleştirmenin tartışmaya dönüşmesine izin vermeyin. Hiç kimse fevkalade özelliklere sahip değildir. Herkesin kusuru ya da kusurları vardır. Eleştirdiğimiz insana bu gözle de bakmamız gereklidir. Hatalarının farkında olan biri, diğer kişilere karşı daha da medeni bir şekilde yaklaşmasını bilir. Eleştiriyi kabul etmeyenler olsa bile normal görmeli, onun da özel sebeplerinin olduğu hatırlanmalıdır. Zira bir olayın, görünen sebepleri olduğu gibi görünmeyen ve bilinmeyen sebepleri de olabilir. Eleştirilerinizi biriktirmeyin. Biriktirilen eleştiri tohumları çok acı bir meyve ile ağzınızı acıtabilir. Elinizden geldiğince insanların problemli davranışlarını düzeltmede zamanında konuşarak düzeltmelerine yardımcı olun.
Konuşurken 'eeeee' 'ııııııın' gibi sesler T çıkarmak karşıdakini çok rahatsız eder. Genellikle ilk 10-15 saniyede, ilk izlenim oluşur İlk İzlenimi Etkileyen Faktörler 1. Kılık Kıyafet 2. Diksiyon 3. Beden Dili
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.