Çocuk yaşında Kanuni olarak ün yaptı ve Türk Musıkisi tarihinin en büyük Kanun virtuozü olarak tanındı.Onaltı yaşında besteciliğe başadı.Saadettin Arel'den armoni ve Türk Musikisi öğrendi.l917-1932 yıllarında Viyana Konservatuarı'nda okudu,orkestra şefliği ve kompozisyon dallarından diploma aldı.Cumhurbaşkanlığı Filarmoni orkestrası Şef yardımcısı (1936) ve şefi (1946) oldu.İstanbul Belediye Konservatuarı'nda Musıki tarihi okuttu ve Şehir Tiyatrosu Orkestrası'nı yönetti(1972-1936).Ankara Devlet Konservatuvarı'nda kompozisyan (1937-1946),armoni ve orkestrasyon okuttu.l952'de orkestra şefliği'nden ayrıldı.Bir süre Viyana,Münih ve Stuttgart'ta oturdu.Daha sonra CSO ve Devtet Operası Orkestralarında da şef olarak çalıştı. 1922'de yazdığı ilk eseri,Türk makamları ile bestelenmiş bir operettir bu eserin tekniği, geleneksel Türk Müziği çerçevesindeydi.l926'da on saz semaisi 1927'de iki peşrev va bir saz semaisi,kanun için birçok taksim besteledi.l930'dan başlayarak,Türk makamlarını kullandığı batı tarzında birçok parça,bu arada orkestra için Türk süiti (1930) piyano için beş oyun havası(1932) yaylı sazlar dörtlemesi (l933),sekiz parça (Arel'e ithaf l935), viyolonsel konçertosu(1943) , kanun konçertosu (1951) besteledi.Avrupa da çeşitli orkestraları yöneten ALNAR'ın birçok bestesi de Avrupa'da seslendirildi, ALNAR,geleneksel Türk Müziği açısından da önemli bir icracı ve bestecidir.Kanun icrasında çığır açtı.Erişilmesi güç bir virtuozlük düzeyine ulaştı.Kanuni Hacı Arif Bey'in uyguladığı mızrap tekniğinin yanısıra hafif tunak darbeleri ile sütsledigi bol tremololu icra tekniğini geliştirdi , ustalıklı bir geçki tekniğini bu çalgıda başarıyla kullandı.Kanun,kemençe,piyano, viyolonsel çalan ALNAR , gençlik yıllarında geleneksel Türk Müziği alanında birçok eser besteledi.
KANUN KONÇERTOSU :
Ferid ALNAR daha önce tasarladığı bu konçertoyu 1946 yılında Roma'da bulundugu sıralarda yazmaya başlamış ve ertesi yıl Ankara da tamamlamıştır.Kanun Konçertosu ilk defa 1951 yılında Viyana Radyosu'nda Viyana Senfonicileri Orkestrası işliğinde yayınlanmıştır. ALNAR,daha sonraları konçertonun 3 ,bölümünü beğenmeyerek bu bölümü yeniden yazmayı denemiş,l958 ilkbaharında Hazreti Mevlanâ'yı ziyareti sonrasında Ankara'ya dönüşündebir şaheser olan 3. bölümü birkaç gün içinde yazıvermiştir.ilk bölümü teması Giriftzen Asım Bey'in "Rast Peşrev"inden esintilidir Kadansta Kanun taksimi sergilendikten sonra,ana temanın tekrarlanmasıyle bölüm biter.lkinci bölüm Kanun ve orkestranınm diyaloğunu "Saba makamı"nın etkisinde mistik bir hava ile sürdürür.Hareketli üçüncü bölümde ana tema kanun ve orkestra tarafından birlikte işlenerek "Rast Peşrevi'ne ulaşan çizgilerle sona erer. Eser bestecisinin dışında Ruhi AYANGiL ( 1988, Ankara) ve Tahir AYDOĞDU (1997,İstanbul,CRR Senfoni Ork.),2O-21 Kasım I998 Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Şef:T.Strugala tarafından seslendirilmiştir.7.12.1998'de de SCA Vakfının düzenlediği ödül töreni ile 1998 yılı en büyük ödülü Sn.Cumhurbaşkanımız tarafından F.ALNAR'a verilmiş,bu ödül töreni sonrası konçerto Anadolu Yaylı Çalgılar Dörtlüsü ve Tahir AYDOĞDU tarafından tekrar seslendirilmiştir.Aynca 26-27 Şubat I999'da İzmir Devlet Senfoni Orkestrası ile şef Hikmet ŞİMŞEK yönetiminde Kanun Konçertosu Tahir AYDOĞDU'nun solistliğinde tekrar seslendirilmiştir.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.