1997-98 Eğitim-Öğretim yılında Erzurum Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’ni Birincilikle kazandı.
2000-01 Eğitim-Öğretim yılında “Sahne Sanatları Bölümü Dramatik Yazarlık Ana Sanat Dalı”nı Bölüm Birinciliğiyle bitirdi.
Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü’nün “3.Kısa Oyun Yarışması”nda “Menemen Tüccarı” adlı oyunuyla Üçüncülük Ödülü kazandı. (Bu oyunu 6-9 Mayıs 1999 tarihleri arasında Atatürk Üniversitesi Kültür Sitesi Tiyatro Salonu’nda sahnelendi. Ayrıca, 22 Mayıs 1999 Cumartesi tarihinde Erzurum 9. Kolordu Komutanlığınca Subay Orduevinde de sahnelendi.)
1998-99 Eğitim-Öğretim yılında Erzurum’daki sanatsal etkinlikleri yoğunlaştırmak amacıyla “Atatürk Üniversitesi Tiyatro Kulübü”nün kurucuları arasında yer aldı.
Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü’nün 1999-00 Eğitim-Öğretim yılında 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü münasebetiyle, Memet Baydur’un yazdığı “Kamyon” adlı oyunun “Reji Asistanlığı” görevini yerine getirdi.
Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü’nün 2000-01 Eğitim-Öğretim yılının 27 Mart Dünya Tiyatrolar Günü münasebetiyle Oldrich Danek’in yazdığı “Savaş İkinci Perdede Çıkacak” adlı oyunun “Dramaturgi” görevini üstlendi.
Erzurum Devlet Tiyatroları’nda 2000-01 sezonunda Haşmet Zeybek’in yazdığı “Düğün ya da Davul” adlı oyunda “Reji ve Dramaturgi” ekiplerinde staj görevini tamamladı.
Türkiye genelinde yapılan yarışmalardan;
“Suat TAŞER Kısa Oyun Yarışması 2000” de “Kar Çiçekleri” adlı oyunuyla Mansiyon kazandı (Derece alan bütün yazarlar mansiyon aldı).
“TRT Radyo Oyunu Yarışması 2000” de “Kelepçeli Çiçek” adlı eseri Seslendirilmeye Değer bulunarak TRT tarafından Mayıs 2001 tarihinde seslendirildi.
“Detay Yayıncılık Öykü Yarışması 2001” de “Jüstinyo Federiko Don Antonyo” adlı öyküsüyle Birincilik kazandı. (Sayın Jale SİNAR, “Veien Til Nord Kuzey Yolu” adlı kitabında, ödül alan bu öyküsüne, yer vermiştir.)
Yurt dışında yapılan yarışmalardan;
(İtalya) “Darıo Fo Oyun Yarışması 2002” de “Kadının Biri Herhangi Bir Gün Herhangi Bir Yerde” adlı oyunuyla Birincilik kazandı.
(Yunanistan) “Olympos Oyun Yarışması 2002” de “Şeytanın Baş Parmağı” adlı oyunuyla Jüri Özel Ödülü’nü kazandı.
(A.B.D.) “Ernest Hemıngway Senaryo Yarışması 2003” de “Dünyanın En Güzel Şarkısı” adlı senaryosuyla İkincilik ödülünü kazandı.
Çıkan kitapları;
Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi tarafından “Mevlana” adlı tiyatro eseri tüm Türkiye’de piyasaya sürülmüştür.
Film çalışmaları;
Kültür ve Turizm Bakanlığı için Okur Filmcilik tarafından hazırlanan “Hacı İvaz Paşa-Hacivat” adlı Belgesel-Drama senaryoyu yazdı.
Mesut Uçakan’ın şuan çekim aşamasında olan “Anka Kuşu” adlı sinema filminin Senaryo danışmanı ve Dramaturg görevlerini yerine getirdi.
Hersizm etkisiyle yazdığı ilk kitap aşağıdaki Mevlana adlı eseridir. Bu eserdeki “Yeni Derviş” bu akımın özelliklerini taşıyan bir kişidir.
HERSİZM
SANAT AKIMININ TANITMA YAZISI
MANİFESTO
MADDE 1:Sanat akımının adı “Hersizm” dir.
MADDE 2:Hersizm, “Hers” sözcüğünden türetilmiştir. “Hers” sözcüğü Anadolu’da, özellikle Erzurum’da “Sinir” anlamında kullanılan yöresel bir sözcüktür. “Hers” sözcüğü “-li” yapım ekiyle birleşince “Hersli” yani “Sinirli” anlamına gelmektedir.
MADDE 3:HERSİZM SANAT AKIMININ AMACI
a)“Hersizm”in amacı, diğer sanat akımlarının eksikliklerini ortadan kaldırmaktır.
b)“Hersizm” sömürücü toplumların, ekonomik çıkarları uğruna başlattıkları savaşlara tepki olarak ortaya çıkmıştır.
c)Sömürücü amaçlar uğruna başlatılan, masum halkı yok etme savaşına tepki olarak ortaya çıkan “Hersizm”, bu düşüncede olan toplumların başlattıkları savaşa, sanatsal savaşla karşı koyacaklardır.
d)Daha adaletli bir dünya düzeni için, mücadele etme cesareti olmayan insanların yanında yer alarak, onları eserlerimizle cesaretlendirmektir.
e)Üretilen eserlerle halkın bilinçlenmesini sağlamaktır.
f)Genel olarak ezilen ve sömürülen herkesin yanında yer almaktır.
g)Sanatçılara kazandıracağımız savaşçı kimliğini, eserlerimizle, halka yaymaktır.
h)İnsanları pasiflikten kurtarıp, aktif bir şekilde haklarını koruyan bir halk kitlesi haline sokmaktır.
MADDE 4:“Hersizm” sanat akımının kurucusu, Uluslararası Ödüllü Türk Tiyatro Yazarı Fırat YUMUN’dur.
MADDE 5:“Hersizm” sanat akımını benimseyen sanatçılar istedikleri sanat dalında eserlerini üretebilirler.
MADDE 6:“Hersizm”, öncelikle yazılı sanatlar gözetilerek oluşturulmuştur.
MADDE 7:“Hersizm”, çizgilere, boyalara, notalara v.b. bütün sanat dallarına ve sanatçılara açıktır.
ETİK İLKELER
1-Mantıklı düşündüğümde sinirle hareket etmenin, çözüm elde etme yönünde daha etkili olduğuna kanaat getirdim. Bu yüzden sinirle hareket etmek “Hersizm”in ilk şartıdır.
2-“Hersizm” kötü gözüken duyguları, aklımızla pozitif enerjiye dönüştürme sanatıdır. Güneşten, rüzgardan, sudan yararlanan bilim adamları gibi, biz de sinirden olumlu bir şekilde yararlanacağız.
3-“Hersizm”de akılla hareket edip, duyguların en yoğun olduğu zaman, eserler üretilecektir. Böylece yapmacıklıktan uzaklaşılarak, inandırıcılığa ulaşılacaktır.
4-“Hersizm”de aklımızla doğruluğuna karar verdiğimiz olaylarda, duygularımızı (sinirlerimizi) harekete geçireceğiz.
5-“Hersizm”de sinir bir silahtır. Bu silahı akılla yoğurup öyle kullanacağız.
6-“Hersizm” sinir ve nefretimizi çok önceden verdiğimiz kararla yönlendirme sanatıdır.
7-“Hersizm” sanatçıları sinirlerine hakim olamayan kişiler değil, sinirlerine hakim olmak istemeyen kişilerdir. Yani sinirlenmemek için kendimizi zorlamıyoruz. Aksine, etkileyici eserler üretmek için sinirlenmeyi bekliyoruz.
8-“Hersizm”de tüm dünya, tek bir ülke gibi görülecek ve öyle hareket edilecektir.
9-“Hersizm” sinirlerin boşalıp, sanatçının rahatlamasını sağlamaktır.
10-En büyük amacımız, cesaretimizi herkese yaymaktır.
11-“Hersizm” ile insanlık onurunu korumanın savaşı verilecektir.
12-“Hersizm”de kişi, sömürüldüğünü aklıyla anlar ve duygularıyla acımasızca hareket eder.
13-“Hersizm”de kişi, gülmek kadar doğal olan sinirleriyle hareket edecektir.
14-“Hersizm”de sanatçı, olumsuz toplumsal olaylardan duyduğu rahatsızlığı sinirlerine yansıtıp, sinirle hareket edecektir.
15-“Hersizm”de hayatı olduğu gibi kabullenemediğimiz için, yanlışlara tepkimizi sinirle göstereceğiz.
16-“Hersizm”de sanatçı eserini bitirdikten ve rahatladıktan sonra “Bunu ben mi ürettim?!” sorusunu içten gelen bir sesle kesinlikle soracak duruma gelecektir.
17-“Hersizm”de sanatçı sinirle korkusuzca hareket edip her şeyi göze alacaktır.
18-“Hersizm”de sinirlerin ve nefretin en yoğun seviyeye ulaştığı zaman eserler üretilmeye başlanacaktır. Eğer sinirler yatışınca eserler üretilmeye başlanırsa istenilen hiçbir mesaj verilemez. Düzeltilmek istenen hiçbir yanlış düzeltilemez.
19-Öfkeyi kusmak, kişiyi psikolojik olarak rahatlattığından, sanatçılar eserlerini öfkeleri yatışmadan üreteceklerdir.
20-“Hersizm”de uzlaşmacı tavırlara kesinlikle yer yoktur.
21-“Hersizm”de “Ya hep, ya hiç”lilikle hareket edilecektir.
22-“Hersizm” sanatçıları doğdukları için değil, mücadeleci ruhlarını herkese yaymak için yaşayacak ve yaşatacaklardır.
23-“Hersizm” sanatçıları en acımasız silahlarıyla, yani eserleriyle toplumu sömürenlere karşılık vereceklerdir.
24-Yazılı eserlerdeki karakterler kendilerini dünyanın mutluluğu için feda edeceklerdir.
25-Bu akım etkisi altındaki sanatçılar, her zaman halkı bilinçlendirmek için çalışacaklardır.
26-Sanatçılar, sömürülen halk için mücadele edeceklerdir.
27-Yanardağın patlaması için nasıl ki belli bir süre gerekiyorsa, bizler de nefretimizi içimizde akıllıca körükleyeceğiz. Daha sonra da bu nefretten hak eden kişilerin nasiplenmesi için patlayacağız.
28-“Hersizm” sanatçılarının disiplini karakterlere yansıtılıp, disiplinli bir insanlık nesli için çalışılacaktır.
29-Fildişi kulelerine saklanmak korkaklık olduğu için buralara saklananları dışarıya çıkarmak en büyük hedefimiz olacaktır.
30-“Hersizm”de ideal insan, ideal aile reisi, ideal halk gözler önüne serilecektir.
31-Tarihi olaylarda, gerçekler saptırılmadan resmi belgelere dayanarak üretim yapılacaktır.
32-Sanatçının amacı olay çıkarmak değil, her ülkenin yasaları çerçevesinde demokratik hakkını kullanmaktır.
33-Eserlerimizdeki baş kişi provokatörlük yapan biri değil, yalnızca pasif kişilerin güçlerini yönlendiren biri olacaktır.
34-Dünya toplumunun üzerindeki sömürücü kirleri, Türk hamamlarında köpük köpük yıkayıp, eritmek en büyük amacımızdır.
35-“Herkes kızabilir, bu kolaydır. Ancak doğru insana, doğru ölçüde, doğru zamanda, doğru nedenle ve doğru şekilde kızmak, işte bu kolay değildir” diye düşüncelerini açıklayan Aristo, aslında korkaklığı bilgelik olarak göstermeye çalışmıştır. Yukarıdaki maddelerde de belirttiğim gibi, zamana kişi karar verir. Doğru zamanı, doğru nedeni ve doğru şekli düşünene kadar insanın öfkesi geçer ve tepki veremez. Bu yüzden de her zaman kaybetmeye, ezilmeye ve sömürülmeye mahkum olur. Bir kişinin, kendime hakim olacağım, diye yanlışların üzerine yanlışların eklenmesine ses çıkarmaması korkaklıktan başka bir şey değildir. Bu yüzden evrensel yanlışları düzeltmek adına öfkeli anlarda harekete geçmek yalnızca kendi adımıza değil, tüm insanlık adına verilen en doğru karar olacaktır.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.