fıkıh, hadis ve tefsir âlimi. Dinde reformcu İbn-i Teymiyye’nin talebesiydi. 1302 (H. 730) târihinde Şam yakınlarındaki Busrâ köylerinden birinde dünyâya geldi. Doğum târihini 1301 (H. 701) diyenler de vardır. İsmi, İsmâil bin Ömer bin Kesîr ed-Dımışkî’dir. 1372 (H. 774)de Dımaşk’ta vefât etti. Kabri, hocası İbn-i Teymiyye’nin yakınındadır.
İbn-i Kesîr, müverrih (târihçi) ve muhaddis olarak tanınır. Küçük yaşta Dımaşk’a gitti ve ilim tahsiline başladı. İbn-i Şahne ve İshak Âmidî’den hadis dinledi. Burhan Fezâir’den, İbn-i Teymiyye’den ve daha bir kısım zâtlardan fıkıh ve diğer ilimleri tahsil etti. Şam’da, hadis âlimlerinden İbn-i Teymiyye’nin talebesi Zehebî’nin vefâtından sonra onun yerine geçti, ilim öğretmekle meşgul oldu. Bir müddet Eşrefiyye’de tedrisatta bulundu.
İbn-i Kesîr, üstâdı İbn-i Teymiyye’ye çok bağlıydı. Şâfiî mezhebinde olduğu halde, çok meselede İbn-i Teymiyye’nin kanâatine göre hüküm vermiştir. Meselâ talâk mevzuu gibi mevzularda fetvâ vermiş ve bu yüzden de Şam’da hapsedilmiş, sıkıntılara düşmüştür.
Ömrünün sonlarına doğru gözlerini kaybeden İbn-i Kesîr 1372 senesinde Şâban ayında Şam’da (Dımaşk’ta) vefât etti.
Eserleri:
İbn-i Kesîr’in El-Bidâye ven-Nihâye fit-Târîh isimli on ciltlik târihi meşhurdur. Dünyânın yaratılışından îtibâren 1337 târihine kadar geçen hâdiseler anlatılmaktadır. Tefsîr-i İbn-i Kesîr ismindeki on ciltlik tefsîrini, hadîs-i şerîflerle açıklamıştır. Bu tefsirine kendi görüşlerini de karıştırdığı Keşfüz-Zünûn’da yazılıdır. Tefsirinde târihî bilgilere de büyük yer vermiş, yalnız nakil ile iktifâ etmemiştir.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.