İlhan Kemal Mimaroğlu - Bilgiler
08/12/2009 20:17
(d. 11 Mart 1926, İstanbul ), ABD' de gerçekleştirdiği elektronik ve somut müzik yapıtlarıyla ünlenen besteci. Mimar Kemaleddin Bey'in oğludur. 1949'da Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'ni bitirdi. Öğrenimi sırasında Ulus gazetesinde müzik yazıları yazdı. (1946-47); 1955'te ABD'deki Columbia Üniversitesi'nin lisansüstü bölümüne girerek elektronik müziğin öncülerinden Vladimir Ussachevsky ile Edgard Varese'den ders aldı. Ayrıca müzikoloji, müzik tarihi ve opera yönetimi derslerini izledi. 1959'da ABD'ye yerleşerek Amerika'nın Sesi radyosunda çeşitli programlar hazırladı. Bu arada zaman zaman Türkiye'de de konferanslar verdi. 1963'te Columbia-Princeton Elektronik Müzik Merkezi'ne bağlı besteciler arasına girdi ve burada ders vermeye başladı. Yalnızca elektronik aygıtlarla üretilmiş sesleri değil, doğadan kaydedilmiş sesleri de işleyen Mimaroğlu, bu yeni müzik türünün yaygınlaşabilmesi için konserlerde yalnızca son bir yıl içinde bestelenmiş yapıtların sunulmasını ve belli çevreler dışında geleneksel orkestra müziğinin çalınmamasını savunmaktadır. Birçok bestesinde ünlü çağdaş ressamların tablolarını "seslerle yorumlamaya" çalışmıştır. Müzik eleştirmenlerince dramatik elektronik müziğin yaratıcısı olarak gösterilen Mimaroğlu'nun besteleri arasında Pieces sentimentales (1957; Duygusal Parçalar), Le tombeau d'Edgar Poe (1964, Edgar Allan Poe' nun Mezarı), Intermezzo (1964), Bowery Bum (1964), Agony (1964; Can Çekişme), White Cocokatoo (1966; Beyaz Kakadu), Preludes for magnetic tape (1966; Magnetik Bant için Prelüdler), Anacolutha: Encounter and Episode II (1966; Anlam kopukluğu: Karşılaşmak ve Epizod II), Piano Music for Performer and Composer (1967; Seslendirici ve Besteci için Piyano Müziği), Wings of the Delirious Demon (1969; Çılgın Şeytanın Kanatları),Music Plus One (1970; Müzik Artı Bir), Sing Me a Song of Songmy (1970; Bana Şarkının Bir Şarkısını Söyle), Hyperboles (1971; Hiperboller), Provocations (1971; Kışkırtmalar), Tract (1972), Music for Jean Dubuffet's " Coucou Bazar" (1973; Jean Dubuffet'nin "Coucou Bazar'ı İçin Müzik), To Kill a Sunrise (1974; Gündoğumunu Öldürmek) sayılabilir. Ayrıca Caz Sanatı (1958), Onbir Çağdaş Besteci (1961), Müzik Tarihi (1961, 1990) ve Günsüz Günce (1989) gibi Türkçe kitapları vardır. (AnaBritannica, c. 23

Sonraki
Sonraki Konu:
Lemi Atlı

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Güvenlik Kodu