Alm. Kurbenwelle (f), Fr. Vilebrequin (m), İng. Crankshaft. Doğrusal hareketi dâiresel harekete çeviren bir mekanizma. Krank mili, biyel kolu ile motorun pistonuna bağlıdır. Pistonun biyel kolu aracılığı ile krank mili dirseklerine yaptığı basınç, mili dönmeye zorlar. Bu dönme hareketi belli düzenlerle otomobilin tekerleklerine aktarılır.
Krank mili üzerindeki dirsekler milin ekseninden dışmerkez olduklarından, dönme sırasında bir dengesizlik meydana getirmemesi için, dirseklerin ağırlığına eşit birer denge ağırlıkları konulmuştur. Krank milini donatan küçük eksenlere biyel kolu bağlanır. Her biyel kolu için bir eksen vardır. Yalnız (V) tipi motorlarda iki biyel kolu bir eksene bağlanır.
Motor kuvvetinin krank miline iletilmesi sırasında motordan kuvvetin akışı düzenli değildir. Bazı alanlar vardır ki, krank miline başka alanlardakinden fazla kuvvet biner ve mil daha hızlı dönmek zorunda kalır. Bu durum, krank milinde bir burulma titreşimi meydana getirir. Bu titreşim, titreşim amortisörü veya sönümleyici adı verilen ve küçük bir çift cihazla kontrol altına alınmıştır. Bu cihaz olmasaydı, belli bir hızdan sonra aşırı burulma sebebi ile krank mili, kırılabilirdi. Vantilatör kayış kasnağı da, buna takılı durumdadır. Krank mili, tekerleklerden başka motorun diğer eklemli parçalarını, (karbüratörü besleyen pompa, yağlama ve su pompaları, elektrik akımını sağlayan dinamo, vantilatör gibi) harekete geçirir. Dört zamanlı motorlarda piston alt ölü noktada iken, itici bir güç olmadığından, pistonun tekrar yukarı çıkması zorlaşır. Bunu yenmek için, milin uç kısmına volan yerleştirilmiştir. Volanda birikmiş olan güç, buradaki atalet kuvvetlerini yener ve krank mili, normal olarak dönmeye devam eder.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.