Lido Anthony Iacocca - Bilgiler
08/12/2009 20:19
Amerikalı endüstri yöneticisi Iacocca 80'li yıllarda hasta Chrysler Otomobil şirketini yeniden yapılandırmasıyla Amerikan girişimcilik ruhunun sembolü haline geldi.

Iacocca, İtalyan göçmenlerin oğlu olarak Allentown/Pennsylvania'da doğdu. Babası gastronomi işletmeleriyle bir servet yapmadan önce pizzacılık ve otomobil kiralamakla işe başlamıştı. Iacacca liseyi bitirdikten sonra Lehigh ve Princeton Üniversitelerinde makine mühendisliği okudu ve 1946'da mühendislik diplomasını eline aldı.

Aynı yıl içinde otomobil üreticisi Ford'un yanında işe alınan Iacocca, önce birkaç aylık bir eğitim programına tabi tutuldu. Arkasından bir dişli fabrikaşında çalıştı. Birkaç kez başvuruda bulunup red cevabı aldıktan sonra, satış bölümüne geçmeye ilişkin umutları sonunda gerçekleşti ve Iacocca Chester/Pennsylvania'da bir şubenin başına getirildi.

Akşamları devam ettiği satış kursları ve sıradışı pazarlama stratejileri sayesinde, Iacocca, aradan çok geçmeden dikkatleri üzerine çekebildi. Böylelikle bölge satış müdür yardımcısı olarak yeni otomobillerde uyguladığı fiyat indirimleriyle, kendi bölgesini Ford satış istatistiğinde bir numaralı yere yükseltti. 1957'de kamyon alanında pazarlama müdürlüğüne, üç yıl sonra da pazarlama bölümü müdürlüğüne getirildi. Ayrıca firmanın sahibi Henry Ford II, Iacocca'yı üretim alanında başkan yardımcılığına ve genel müdürlüğe atadı.

Iacocca 60'lı yılların başında uygun fiyatlı bir spor arabanın geliştirilip üretilmesini önerdi. Bu araba, gerekli satış rakamlarına özel donanımı ve aksesuar satışlarıyla ulaşacaktı. Yıllık satışı 125.000 adet olarak tasarlanan Mustang modeli, ilk yılında bile (1964) 400.000 adetten fazla sattı. Otomobil satışları konusundaki şaşmaz içgüdüsüyle Iacocca gerekli üretim kapasitelerini vaktinde hazırlamıştı. Üç yıl sonra başkan yardımcılığına getirilen Iacocca, sonunda 1970'de başkan oldu.

70'li yılların ortasında firmanın sahibi Ford ile yıllık maaşı 800.000 doları bulan başkanı arasında giderek çelişmeler ortaya çıktı. 60'lı yıllarda Maverick ve Pinto, ve 70'li yıllarda Fiesta modelini desteklemesiyle, Iacocca şirket içinde "küçük arabaların babası" olarak kabul ediliyordu. 1974 petrol krizinden sonra, Iacocca'nın üretim politikası doğrulanmış oldu ve bunun üzerine bu sektöre daha kuvvetli eğilinmesini istedi. Buna karşın Henry Ford II orta sınıf arabalarının daha hesaplı bir biçimde üretilmesine taraftardı. Bunun ardından kopan şiddetli tartışmalar sonunda, firmanın şefi 1975'te Iacocca'nın yaptığı işlerin hukukçular tarafından denetlenmesini emretti. Başkan Iacocca'nın işine üç yıl sonra son verildi.

Iacocca 1979'da Chrysler Corporation'un yönetim kurulu başkanlığına getirildiğinde, 1923'te kurulmuş olan şirket iflasın eşiğindeydi. Örneğin Plymouth gibi büyük taşıt araçlarının üretiminde uzmanlaşmış olan Amerikan otomobilciliğinin üçüncü büyük şirketi olan Chrysler, petrol krizinin getirdiği piyasa değişiklikleri yüzünden, yıllık yaklaşık 200 milyon dolarlık bir kayıpla karşı karşıya kalmıştı. Iacocca'nın firmaya kabul ettirdiği kökten yeniden yapılanma tasarısı, yaklaşık olarak 100.000 çalışanının işten çıkarılmasını da kapsıyordu. Parça teslimatçılarının kabul ettikleri ödeme ertelemeleri, Iacocca'nın bizzat göründüğü çok sayıda halkla ilişkiler kampanyası, reklam spotları ve yeni üretim yelpazesiyle (Küçük Otomobil K, Küçük Nakil Aracı Minivan gibi) Iacocca şirketi yeniden kâra geçirmeyi başardı.

Chrysler 80'li yılların ortasından sonra, başkaları yanı sıra American Motors Jeep üreticisini satın aldı ve Maserati ile Lamborghini gibi markalara ortak olmakla duyargalarını Avrupa piyasasına da uzatmış oldu. Chrysler'ın 1986 yılındaki kârı 2.3 milyar dolar kadardı. Iacocca 20.5 milyon dolarlık yıllık bir kazançla 80'li yılların en iyi maaş alan yöneticisi pozisyonuna erişti. Firmayı yeniden yapılandırmakta kazandığı büyük popülerlik, kitap yazarlığındaki başarısında da kendini gösterdi.

Otobiyografisi dünya çapında 8 milyondan çok daha fazla satış yaptı. Kendisine Demokratlar tarafından yapılan başkanlık adaylığı önerisini Iacocca reddetti. 1992 sonunda, yapılan sözleşmeye uygun olarak şirketten ayrıldı. Iacocca, o tarihten beri çok iyi paralar karşılığında verdiği söylevlerle dünyayı dolaşmaktadır.

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Güvenlik Kodu