(1469 Floransa, İtalya - 1527 Floransa, İtalya) Rönesans döneminin önemli düşünürü. Araştırıcı bir gözle tarihi, çağını ve insanı incelemiş, somut gerçekleri sistemleştirerek, yeni bir devlet felsefesi geliştirmiştir. İnsanı ele almış ve bütün tutku ve zaaflarını incelemiş, dahası insanları yönetmek için bu zaafların nasıl kullanılacağını da açıklamıştır.
Makyavel, ülkelerin kurtuluşunun kuvvete dayanan ulusal bir devlette olduğuna inanan, ulusal devlet ya da ulus-devlet düşüncesinin ilk temsilcisidir. Bu nedenle de ulusal devlet yapısının babası sayılır. Yine Makyavel ve düşünceleri tüm totaliter yönetimler ve özellikle faşistler tarafından kullanıldığı için de, faşizmin de öncülerinden biri kabul edilir. Makyavel'in felsefesi Makyavelizm olarak anılır. Bu felsefeyi temsil eden ana düsünceyse "Amaca ulaşmak için her araç yasaldır." düşüncesidir. Ancak her araç derken, bu araçların ahlâksal, hukuksal ve hatta dinsel bir sınırı yoktur. Günümüzde Makyavelizm dendiğinde pek çok kişinin ilk aklına gelen bu kavramdır. Dahası, amaç sözü zamanla maksadı aşarak yalnızca devlet için değil her amaç için her araç yasaldır hâline gelmiştir. Bu nedenle bugün "makyavelist" sözü kötüleme, aşağılama amacıyla kullanılır.
Makyavel'in düşüncelerinin günümüze kadar taşınabilmesinin nedeni bu düşüncelerin yalnızca totaliter yönetimlerce değil çağdaş devletler, iş adamları ve politikacılar tarafından da kullanılmasındandır. Bu nedenle makyavelizmin incelenmesi, çağdaş pek çok devletin, politikacıların ve iş adamlarının tanınması da kolaylaştıracaktır. Makyavel'in bu temel düşüncesinin hangi nedenle olursa olsun günümüzde uygulama sahası bulması insanlık için bir yüz karasıdır. Hele devletin, hiçbir hukuksal, ahlâksal ve dinsel sınır tanımaması hukuk devleti, insan hakları ve demokrasi gibi çağdaş kavramlar adına bir utançtır.
Pratik olarak bakıldığında makyavelist denilen kişi ya da kurumların kötü olan üç temel inancı vardır:
İnsanlar genel olarak kötüdür, bu nedenle de her türlü kötülüğü hak ederler.
Kötü olan amaca ulaşmak için yapılması gereken kötülük değil, kötülüğü becerememektir ve kınanması gereken de budur. Amaca ulaşmak için her araç yasal ve ahlâklıdır.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.