1955 yılında Trabzon’da doğdu. A.İ.T.İ.A. Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Yüksek Okulu’nun Radyo Televizyon Program Uzmanlığı Bölümü’nden 1978’de mezun oldu. 1977’de TRT’de görev aldı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin Sanat Tarihi Eğitimi Programı’na devam etti. TRT’nin açtığı prodüktörlük sınavını kazanarak İstanbul Radyosu’na atandı (1981). Radyolar için eğitim ve kültür programları hazırladı. 1984 yılında İstanbul Radyosu Çocuk Yayınları Şef Prodüktörlüğü’ne atanarak çocuk yayınlarını yönetti. Eğitim Kültür Yayınları’nda Müdür Yardımcılığı (1985-1993); Denetim ve Redaksiyon Müdürlüğü (1993-1997) görevlerinde bulundu.
1986-1990 yılları arasında TRT’nin televizyon programlarında çocuk programları danışmanlığı yaptı. 1986-1991 eğitim ve öğretim dönemlerinde İstanbul Üniversitesi Radyo Televizyon Meslek Yüksek Okulu’nda iletişim alanlarında Öğretim Görevlisi olarak dersler verdi. Çizgi film, çocuk ve aile dizilerinde danışmanlık; çocuk edebiyatı dizilerinin editörlüğünü üstlendi. Kültür Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı, Devlet Plânlama Teşkilatı, T.C. Hükümeti İnsan Hakları On Yılı Eğitim Programı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Adalet Bakanlığı ve Üniversitelerde jüri üyeliği, danışma kurulu üyeliği ve müzakereci görevlerinde bulundu; görüş bildirdi; bildiri sundu; konferanslar verdi; kurultay ve sempozyumlara katıldı. Habitat II’nin Türkiye sürecinde sivil toplum kuruluşları sözcülüğü yaptı. Çocuğa yönelik kent ve ülke ölçekli hizmet, eğitim ve araştırma projeleri yönetti. Dünyada Unicef’in koordinatörlüğünde 2001 yılında gerçekleştirilen ‘Çocuklar İçin Evet Deyin’ Kampanyası Türkiye Çalışma Grubu’na sözcülük etti. İstanbul Valiliği’nce 26-27 Haziran 2000 tarihlerinde gerçekleşen I. İstanbul Çocuk Kurultayı’nın projesini hazırladı; genel koordinatörlüğünü üstlenerek Türkiye’de ilk defa kent ölçekli sosyal politika metni olan İstanbul Çocuk Acil Eylem Plânı’nın yazımını gerçekleştirdi (Ağustos 2000). 2001 yılında Türkiye Çocuk Hakları Koalisyonu’nun kurucuları arasında yer aldı ve sözcülüğünü üstlendi. 1990’da kurduğu Çocuk Vakfı’nın Başkanlığı’nı sürdürüyor; sürekli basın kartı sahibi. RTÜK tarafından 22 Nisan 2003, 28 Ağustos ve 18 Aralık 2003 tarihlerinde yapılan TRT Genel Müdürlüğü adaylığı seçiminde üç defa üç aday arasında yer aldı. 23-25 Eylül 2004 tarihlerinde gerçekleşen I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi’nin sözcülüğünü üstlendi. Halen Millî Eğitim Bakanlığı Çocuk Yayınları Danışma ve Yayın Kurulu Başkanlığı’nı sürdürüyor. Evli ve ikisi de yüksek lisansını sürdüren iki oğlu var.
1976 yılında başlayan yazarlık çalışmaları ile çocuk dünyasında tanındı. Çocuk kültürü, çocukların medeni, sosyal, kültürel ve ekonomik hakları, çocuk ihmalî ve istismarı, risk altındaki çocuklar, çocuk ve iletişim araçları, çocuk edebiyatı alanlarında dergi ve gazetelerde yazılar yazdı, kitaplar yayınladı. Türkiye’de ilki 1987’de yayımlanan üç Çocuk Edebiyatı Yıllığı’nı (1987-88-89) yayına hazırladı. Çocuk Vakfı Çocuk Edebiyatı Okulu’nun kuruluşunu gerçekleştirdi. Editörlüğünü yaptığı 99 Soruda Çocuk Edebiyatı kitabı Eğitim Fakültelerinde yardımcı ders kitabı; Televizyon Çocuk ve Aile, Gösteri Çağı Çocukları ve Kuşatılmış Çocukluğun Öyküsü kitapları ise İletişim Fakültelerinde kaynak kitap olarak okutuluyor.
Mustafa Ruhi Şirin, Türkiye’de çocuk yazarı olarak tanınıyor. Çocuk kitapları: Gökyüzü Çiçekleri, Masal Mektuplar, Çocuk Kalbimdeki Kuş, Kar Altında Bir Kelebek, Guguklu Saatin Kumrusu, Her Çocuğun Bir Yıldızı Var, Kuş Ağacı, Bülbül ile Leylek, Keloğlan’ın Oyunu, Aslankuş, Mavi Rüyalar Gören Çocuk, Aşk Olsun Çocuğum Aşk Olsun, Geceleri Mızıka Çalan Kedi, Dünyaya Gülen Adam. Yetişkinlere yönelik kitapları ile medeniyet merkezli çocuk okumasına yöneldi. Çocuk Yüzlü Yazılar (deneme), Çocukluğun Kozası (araştırma), Masal Atlası (araştırma), Televizyon Çocuk ve Aile (araştırma), Gösteri Çağı Çocukları (araştırma), Kuşatılmış Çocukluğun Öyküsü (araştırma), Çocuğa Adanmış Konuşmalar (konuşma), Rüya Saati (şiir), Hayat Gibi (günlük), Yıldız Sayan Ağaç (toplu şiirler) kitapları yayımlandı.
Radyo ve televizyon programları ve kitapları Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, Türkiye Milli Kültür Vakfı ve Türkiye Yazarlar Birliği ödülleri ile ödüllendirildi. Kuş Ağacı çocuk kitabı ise (resimleyen Nazan Erkmen) UNESCO çocuk kitabı ödülü kazandı (1993). Guguklu Saatin Kumrusu masalı kitabı Rumenceye (1995), Masal Mektuplar kitabı ise Makedoncaya (1996) çevrildi. Şiir, hikaye ve masalları İngilizce, Almanca, Rumence, Özbekçe ve Makedoncaya çevrildi; kiril alfabesine aktarıldı. Yazarın çocuk edebiyatı yönü ile ilgili olarak Fırat Üniversitesi’nde 2002 yılında yüksek lisans tezi yapıldı.
- - - - - - - -
Farklı bir kaynaktan derlenen biyografisi:
Mustafa Ruhi Şirin, 1955 yılında Trabzon'da doğdu. Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi (AİTİA) Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Yüksek Okulu'ndan mezun olan Şirin, TRT'nin açtığı prodüktörlük sınavını kazanarak 1981 yılında İstanbul Radyosu'na atandı. Radyoda çeşitli eğitim ve kültür programları hazırlayan Şirin, İstanbul Üniversitesi Radyo Televizyon Meslek Yüksek Okulu'nda iletişim alanında öğretim görevlisi olarak da ders verdi.
Birçok kamu kurumunda danışma kurulu ve jüri üyelikleri ile müzakereci görevlerinde bulan sürekli basın kartı sahibi Şirin, halen TRT İstanbul Radyosu'nda yöneticilik yapıyor. Çocuk Vakfı'nın da kurucusu olan Şirin, UNICEF'in koordinatörlüğündeki ''Çocuklar İçin Evet Deyin'' projesi ile İstanbul Valiliği'nin Çocuk Kurultayı'nda ve Türkiye Çocuk Hakları Koalisyonu'nda görev aldı.
''99 Soruda Çocuk Edebiyatı'' adlı eseri ders kitabı olarak eğitim fakültelerine okutulan Şirin'in, ''Televizyon, Çocuk ve Aile'', ''Gösteri Çağı Çocukları'' ve ''Kuşatılmış Çocukların Öyküsü'' adlı kitapları da iletişim fakültelerinin kaynak kitapları arasında yer alıyor. Birçok çocuk, şiir ve araştırma kitabı bulunan Şirin'in, ''Kuş Ağacı'' adlı yapıtı 1993 yılında UNESCO Çocuk Kitabı Ödülü kazanırken,''Guguklu Saatin Kumrusu'' adlı masal kitabı Rumence'ye, ''Masal Mektuplar'' kitabı ise Makedonca'ya çevrilerek yayımlandı.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.