Necmeddin Bammat - Bilgiler
08/12/2009 20:18
Dağıstan (Kumuk) kökenli diplomat, bilim adamı ve yazar. İslam aleminin iyi tanınan bir temsilcisi ve UNESCO'nun en yüksek memurlarından biri olan Prof. Dr. Necmeddin Bammat, Kuzey Kafkasya Cumhuriyeti'nin (1918) eski Dışişleri Bakanı Haydar Bammat'ın oğludur. 8 Aralık 1922'de, babasının politik sürgün olarak yaşadığı Paris'de doğdu. Yüksek öğrenimini İsviçre'de Lausanne Üniversitesi Hukuk Fakültesinde tamamladıktan sonra aynı Üniversitede doktora yaptı. 1947'ye kadar Sorbonne Üniversitesinde Okutman olarak Roma Hukuku dersleri verdi. 1947-1952 yılları arasında Trinity Koleji’nde, Cambridge Üniversitesi'nde ve Kahire'deki El-Ezher Üniversitesi'nde İslami çalışmalar yaptı. Paris'te Doğu Dilleri Enstitüsü’nde ve Ecole des Hautes Etudes'de (Yüksek Araştırmalar Okulu) çalıştı.

1948'de Birleşmiş Milletler örgütünde görev aldı ve 1949'da Cenova'da yapılan Uluslararası Kızılhaç Konferansında Afganistan temsilcisi oldu. Afganistan vatandaşı olan Necmeddin Bammat, Afganistan’ın Sovyetler Birliği tarafından işgali üzerine Pakistan vatandaşlığına geçmişti (1979).

Eylül 1949'dan sonra UNESCO'da çalışmaya başlayan Prof Bammat, sırasıyla şu görevlerde bulundu: Yasal Danışma Bürosu'ndan sorumlu memurluk (1949-54), Arabistan, Ortadoğu ve Doğu Avrupa ülkeleri arasındaki diplomatik ilişkilerden sorumlu yetkili memurluk (1954-58), UNESCO'nun Doğu-Batı Projesi Koordinatörü (1960-64), İnsani Bilimler Müdürlüğü (1964-69), Kültürel İşler Müdürlüğü (1970-74), Kültür ve İletişim Genel Müdür Yardımcılığı Danışmanı (1975-79).

Necmeddin Bammat, UNESCO'daki bu görevlerine ek olarak 1976'da Paris'de İslam Konferansı Örgütü nün(OIC) temsilcisi oldu. Ayrıca İslami İnsan Hakları Bildirisi için Hazırlık Komitesi'nde yer aldı. Kültürel Kimlik Kurumu Danışmanı olarak İslam Konferansı (OIC) Genel Sekreter Yardımcısıyla birlikte çalıştı. Her ikisi de İslam Konferansı örgütünün organları olan İslam Tarih Sanat ve Kültürünü Araştırma Merkezi'nin ve İstanbul'daki İslam Kültür Mirasını Koruma Uluslararası Komisyonu'nun çalışmalarına katkıda bulundu.

Fransa, Belçika vb. ülkelerde yayınlanan "La Parisienne", "Pensee Frcınçaise", "Synthesses", "Cultures", "La Semaine de I'Emigration", "Revue de politique de la culture" vs. yayın organlarında 50'den fazla bilimsel araştırma ve makalesi yayımlanmıştır. 1977’de Sorbonne Üniversitesinde ve Paris'de İslam Uygarlığı ve Sosyolojisi dalında okutmanlık da yapmıştır. Geniş kültürel birikimine ek olarak mükemmel derecede Fransızca, İngilizce, Rusça, Almanca, İspanyolca ve İtalyanca biliyordu. Ayrıca Klasik Arapça, Farsça, Türkçe ve Japonca'ya da aşinaydı. Necmeddin Bammat, İslam uygarlığı, sanat ve mimarisi, kentleşme ve çevre konularındaki yazıları ve konferanslarıyla Avrupa'da İslam kültürünün tanıtılmasına önemli katkılarda bulunmuştur. Aynı konularda bir dizi televizyon programları da hazırlamıştır. Fransız televizyonu için hazırladığı bu programlar Avrupa'da ilgi ile karşılanmıştır.

Necmeddin Bammat, 15 Ocak 1985'de Paris'de öldü ve Bobigny Müslüman Mezarlığı'na, babası Haydar Bammat'ın yanına gömüldü. Babası ve büyükbabasından kalan kitapları da içeren zengin kitaplığını İstanbul Yıldız Sarayı'nda bulunan İslam Konferansı örgütüne bağlı İslam Tarih Sanat ve Kültürünü Araştırma Merkezi'ne (IRCICA) bırakmıştır.

ESERLERİ

Eserlerinden bazıları: "Aspects de L'art Musulman" (İslam Sanatından Görünümler, Lausanne 1946), "Origine et nature du legs sinendi modo" (Doktora tezi, Lausanne Üniversitesi, Paris 1947), "La conference diplomatique et les nouvelles conventions de Geneve du 12 aout 1949" (Diplomatik Konferans ve Yeni Cenevre Konvansiyonları... 1951),"Liberte selon I'Islam (İslama Göre Özgürlük, 1952), "Themes et rythmes dans la literature de l'Islam' (İslam Edebiyatında Temalar ve Ritimler, Paris 1958), "Images de I'Islam” (Islamın Görünüşü, 1968), "The status of science and technique in Islamic civilization" (İslam Uygarlığında Bilim ve Tekniğin Durumu, Los Angeles 1964), "Science et Mystique dans I'Islam" (Islamda Bilim ve Mistik 1969), "Le Croissant" (Hilal, 1969), "Sens et centre dans la cite musulmane" (İslam Kentinde Yön ve Kent Merkezi 1984), "Cites de L'Islam" (İslamda Kentler, Paris 1987), "Cultural aspects of development" (Gelişmenin Kültürel Görünümü, Amsterdam),"The Islamic cultural tradition and the West" (İslami Kültür Geleneği ve Batı).

Sonraki
Sonraki Konu:
Ramazan Karça

Yapılan Yorumlar

Henüz kimse yorum yapmamış.

Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.

Yorum Yapın

Güvenlik Kodu