Alm. Kai (m), Uferstrape (f), Fr. Dock, Bassin (m), İng. Dock. Akarsu ve deniz kıyılarına yolcu indirme bindirme veya eşya yükleme boşaltma maksadı ile sonradan yapılan yer. Rıhtım, taşların beton ile suyun önünde set teşkil edecek şekilde inşâ edilmesiyle yapılır. Çimento bulunmadan önce rıhtım inşâası için suların çekilmesi beklenirdi. Çimentonun bulunması rıhtım yapımını kolaylaştırmıştır. Dışarda betondan dökülen 70-80 ton ağırlığındaki bloklar su içine indirilerek üst üste yerleştirilir. Suların yükselmesi de dikkate alınarak su seviyesinden belli bir yüksekliğe gelinince üzeri maksada uygun tesislerle donatılır. Suyun yatay yönde yapacağı basınçla rıhtımın yıkılmaması için arkası doldurulur. Arkadan sağlam olmayan arâzi yapılarında kazık çakmak sûretiyle su yüzeyine yakın bir düzlemde kazıklar üzerine beton blokları yerleştirilir. Sığ sulara gemilerin yanaşabilmesi için kıyıya paralel ve belli bir derinlik kazanılacak mesâfede rıhtım inşâ edilir. Kıyıya da bağlantısı olan bu tür rıhtımlara mendirek (warf) denir. Bir de denize veya akarsuyun kıyısına dik olarak kazıklar üzerinde yerleştirilen platform biçimi rıhtımlar vardır ki, bunlara da iskele (pier) denir. Kuzey memleketlerinde, okyanus su baskınlarını önlemek için kilometrelerce rıhtım inşa edilmiştir.
Modern rıhtımlarda malların çabuk yüklenip boşaltılabilmesi için vinçler bulunur. Üzerine demiryolu uzanan rıhtımlar da vardır. Yanaşan gemiyi elektrik, su, buhar ve diğer ihtiyaçları yönünden destekliyecek her türlü imkânı sağlaması, modern rıhtımların en mühim özelliğidir.
Bu sayfada yer alan bilgilerle ilgili sorularınızı sorabilir, eleştiri ve önerilerde bulunabilirsiniz. Yeni bilgiler ekleyerek sayfanın gelişmesine katkıda bulunabilirsiniz.